29 dec. 2011

Nelson

Älskar inflygningen till Nelson, så vackert. Ett "mini Nya Zeeland" som jag brukar säga. På flygplatsen möttes vi upp av alla och det blev ett kramkalas innan vi skildes åt för dagen. Vi fick höra att det varit en jordbävning medan vi varit uppe i luften. Christchurch igen och skalvet uppmätte över 5. Inga omkomna men efterskalven har varat sedan dess och det är ingen trevlig situation för ett redan så förstört Christchurch.

Isabella Rose´s första jul. Söt som spunnet socker är hon det vackra flickebarnet, här i sin mormors-systers knä. Blev mycket svenskt som uppskattades av alla "kiwisarna". Vi hade ett strålande solsken och härlig högsommarvärme. Det blev en flera timmar lång lunch med mycket och prata om. Vandrade runt och tittade på alla växter och på de söta hönorna och påfågeln. Och så svensk jordgubbstårta som avslutning. Mer midsommarafton än julafton.
Vi firade en del av julen hos mina släktingar i Nya Zeeland och det var så roligt att våra bägge familjer fick träffas. Med på lunchen var en mycket intressant dam från Nelson. 
Hon blev en ny spännande bekantskap och är en mycket nära vän till mina släktingar. Hon har arbetat för Ericsson i flera år och tillbringat en hel del tid i Sverige. Vi skjutsade henne hem och hon bjöd in oss på en drink i sitt charmiga hem i Nelson. Vi ska absolut träffas igen och hon vill ge mig några bra kontakter och vara min referensperson. Trevligt erbjudande och hon gav mig sitt visitkort men bad mig att inte kika på det förrän senare. När jag tittade på kortet förstod jag ändå ingenting av de titlar som stod efter hennes namn men fick det förklarat för mig av en mycket imponerad C. Hon tituleras QSO, MBE och ytterligare två stycken men de två första är väl så intressanta.
(QSO: The Queen's Service Order, "for valuable voluntary service to the community or meritorious and faithful services to the Crown. Alltså, en titel som hon fått av Queen Elisabeth. Förutom detta är hon
MBE - Member of the British Empire och hon var också den första kvinnliga styrelseledamoten på New Zealand Stock Exchange).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar