31 okt. 2011

Gypsy Tea Room



GT som ligger inte långt från oss, (Grey Lynn) är stället där vi brukar träffa våra vänner för en drink ibland. Här får man den bästa Bloody Maryn, stark och med härligaste tomatjuicen men vad går väl upp mot ett glas Sauvignon Blanc från Marlborough. Inget skulle jag vilja påstå, särskilt inte en varm sommarkväll. Jag är verkligen imponerad av de Nya zeeländska vinerna. Tänk vad fantastiskt mycket som har hänt här sedan slutet av 80-talet. Jag var väl dock kanske inte så ofantligt intresserad av vin då som jag är idag. Men jag vet att utbudet vuxit något enormt och Nya Zeeland är kända för dels sin fina Sauvignon Blanc men också för sina fina Pinot Noir.

Läste att det var i slutet av 80-talet som Nya Zeeland slog igenom internationellt med Sauvignon Blanc. De slog Frankrike och vinexperter som exempelvis den kände Oz Clarke lyfte fram de Nya Zeelänska Sauvignon Blanc som de bästa i hela världen. Och det bästa stället för dessa viner är Marlborough på södra ön. Samma sak skedde 15 år senare med Pinot Noir som nu blivit en världsuccé.
Tycker väl ändå att svenska systembolaget har ett riktigt bra utbud av viner från Nya Zeeland, men att befinna sig här är rena paradiset. Dessutom kan man alltid handla ett väl kylt Sauvignon Blanc, bara så utifall att man ska direkt till stranden.



4 kommentarer:

  1. Mmm, jag älskar nyzeeländska viner! Gissa om det är stor åtgång av dem på vårt lokala systembolag! Bolaget har ett helt ok utbud, men visst kan jag sakna att botanisera bland hyllorna på Foodtown, eller i dom mysiga vin- och spritbutikerna...

    SvaraRadera
  2. Ja,, det är fantastisk mycket fina goda viner här. Öl är också underbart gott och vår favorit är den som bryggs nere i Nelson - Macs.

    SvaraRadera
  3. Åh Gypsy Tearoom. Nu längtar jag "hem" till Auckland igen.

    SvaraRadera
  4. Ja Haren, du känner till GT? Så trevligt och alltid möter man upp med trevliga människor. Lite av S´s stamställe.

    SvaraRadera