17 jan. 2012

Jetlag



Ja, det är en lång resa när man ska resa över hela jordklotet – till andra sidan. Man ska definitivt utrusta sig med både sovmask, nackstödskudde. Stödstrumpor är superbra för och minska svullna ben och fötter. Att vara trött redan innan man sätter sig på planet är en bra idé men å andra sidan, åker man hit från Sverige så blir det ju inte bara en natt – utan två nätter med ett stopp på vägen. Viktigt är också att inte gå och lägga sig direkt när man kommer fram utan försöka och hålla sig vaken så länge man kan på kvällen.

Jag har ganska lätt för och sova på flygplan, eftersom jag är ganska liten och får rum bra i min stol. De få gånger som jag åkt business gör dock en enorm skillnad, ja det är inte jämförbart. Då sover man som ”hemma” och kommer fram utvilad och slipper jetlag. Numera är det inte så vanligt att man blir uppgraderad dock men det händer och har man tur så har man. Att betala för det är det inte värt kan jag tycka. 
Annars tycker jag att det är ganska bekvämt med långa flygresor, äta, dricka en drink, ett glas vin och läsa eller se på film. Hur soft är inte det och hur ofta har jag ro att vara still så många timmar i sträck? Bara man slipper gråtande och jobbiga barn. Okej, jag säger inget om ett barn gråter för att de har något slags obehag men ganska ofta, särskilt numera, är en del småbarnsföräldrar jäkligt lama på och hålla rätt på sina ungar. Bara för att de är ”deras lilla medelpunkt” betyder inte det att andra uppskattar en hoppande, gapig unge.
Minns alla våra långa och många flygresor med tjejerna när de var små. Absolut aldrig att de fick hålla på som en del ungar tilllåts göra idag. Jag vet inte vad det är med dagens småbarnsföräldrar.
Jag gillar också att befinna mig på flygplatser, det har jag alltid gjort och jag tror det är känslan av ”äventyr” och att vara påväg. Inte minst brukar jag träffa en del människor, särskilt på mina ”ensamma” långresor. Stoppar jag tex i Hong Kong eller Singapore, för att byta plan, brukar jag passa på och ta en skön dusch innan det är dags för nästa etapp. Helt klart värt.

Och sen en sak till, när jag är sådär skönt slö och inte orkar koncentrera mig på min bok eller har sett klart alla filmer jag vill se. Ja, då älskar jag att titta på indiska ”bollywoodfilmer”. Kärlek, smärta, drama danser och musik och den fantastiska stjärnan Aishwarya Rai som spelar i många av dessa filmer. Hon är så underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar