27 jan. 2012

Me & chillie

Vi har två olika sorters chillie i vårt trädgårdsland - grannen en annan. Hon vet att jag älskar chillie så det är bara för mig och plocka av. Hon är så snäll och häromdagen låg det en hel bunt utanför ytterdörren när vi kom hem. Det är den på bilden. Den gröna är vår egen men den är jag lite besviken på då jag trodde det var en Habanero. Smaklös eller nej, men inte stark men helt okej som variant till någon slags grön paprika. Kanske hade den här fått mogna lite väl mycket?

Ja, sanningen om chili är ju inte bara den att det är en fantastisk smakhöjare, i så gott som all slags mat och inte minst i många efterätter. Den har dessutom en fantastisk hälsosam inverkan. Chilifrukten innehåller Capsaicin,  som ger den speciellt heta smaken. Chili stimulerar också matsmältningen och ökar förbränningen. Den innehåller mängder av c-vitamin! Anses vara blodtryckssänkande och bäst av allt - stimulerar seratoninet som gör dig uppåt och alltså motverkar depressioner.
Jag har alltid tyckt om "het" mat men upptäckte chillien när jag backpackade i Asien i slutet av 80-talet. Sedan dess har jag kommit att älska olika typer av chillie mer och mer och idag är det ett måste - i nästan allt som jag lagar. Jag använder mig av olika sorter beroende på vad jag ska göra och också med hänsyn till andra - som ska äta det jag lagar. Jag tror man vänjer sig gradvis och man lär sig också hur den bäst ska ätas.
Min grannes chillie liknar spansk peppar (något hetare dock), den tycker jag mycket om och den passar särskilt bra i sallader och den ger ett härligt "sting". Den är inte het i sig - inte som Birds Eye, den jag odlar här ute. Den bjuder jag bara på om jag vet att den gillas men lägger gärna på en tallrik åt sidan Jag tror det är Birds Eye, är inte helt säker då den sägs ska vara väldigt het. Annars är det Cayennepeppar. Den är otroligt god i grytor, på kött och i dippsåser.
Ett måste i min handväska är en liten ask med torkad chillie (utifall man äter en smaklös pizza eller pasta på lunchen). Ett måste i mitt kylskåp är en sås (thai) av fisksås, hackad chillie, lime, hackad vitlök och ett uns brunsocker och ibland också lite ingefära. Ett bra tillbehör till så gott som all mat, fisk, kött, sallad, kyckling...

Det är över tio år sedan jag hade magkatarr - och magsår. Jag har fått reda på att just magkatarr (som senare kan leda till magsår) botas med chillie. Jag är övertygad då jag ökade min konsumtion av chillie efter år 2000. (Visserligen åt jag Losec också ett tag men jag har aldrig mer haft problem och magsmärta).
Det ska tydligen vara Capsaicin som finns i chillien och det har en inflammationshämmande effekt och botar detta.

Och beroendet - ja, jag är beroende. Vilket också finns förklarat då det troligen är samma ämne, Capsaicin – som ökar kroppens produktion av endorfiner som gör att man känner sig avslappnad. Ikväll ska vi laga en asiatisk pork wok och givetvis ingår chillie.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar