1 feb. 2012

Recipe of plums

Som jag berättat var jag ju med en nya zeeländsk kock förra veckan, som blivit en god vän till oss och som vi gärna träffar. Jag lagade mat hemma hos honom för reportage och resultatet kommer i nästa Sunday Herald. En av rätterna som han lagade och som var med i söndagens tidning var den här underbara salladen, ett utmärkt tillbehör till en bit grillat kött.
Rätten består av Silverbeet (liknar spenat), gul kumara (sötpotatis från Nya Zeeland), röda färska plommon och valnötter. Här är just nu säsong för plommon, nektariner och persikor och jag tycker mycket om att blanda frukt i sallader. När jag såg honom göra detta sa jag till honom att vill man göra det ytterligare lite extra skulle man också kunna strö över bitar av getost överst.

Skala 1 kg gul Kumara eller svensk sötpotatisSkär i lagom stora bitar och stek med lite olivolja. Håll det varmt, övertäckt med folie medan du gör resten.

Dela cirka 250 gram färsk spenat (blad) och låt det försiktigt puttra i lite olivolja och vatten. Tappa av vätskan och håll det ljummet. 

Ta 300 gram valnötter som du delat i halvor först. Värm tre matskedar flytande honung tillsammans med 2 matskedar rapsolja i en kastrull. Blanda i valnötterna och rör om försiktigt tills nötterna är klibbiga och lätt färgade.

Gör en enkel dressing på 4 matskedar vinäger (balsamvinäger skulle jag välja) tillsammans med 4 matskedar olivolja, lite fransk senap, salt och peppar.



Lägg ut spenaten på ett stort fat. Toppa med kumaran (sötpotatisen), skivade röda plommon och de karameliserade valnötterna och slå på dressingen.
Lika vackert som det smakar.

2 kommentarer:

  1. Så roligt att din mat kommer med i tidningen, jag ska hålla koll på nätversionen och se om det kommer med där!

    Denna rätt låter jättegod, ska absolut prova att göra den någon gång.

    Ha en jättefin helg!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla, ja plommonrecepten är Grant Allens egna. Mina svenska smörgåsar kommer i Sunday Herald i morgon och nån dag senare på nätet. Jag lägger upp länken!

    SvaraRadera