28 feb. 2012

Best meatballs in the world

Ja det råkar vara så att jag har aldrig trillat godare köttbullar än jag gör här. Och hela finessen är en slags "korvröra" som man handlar i charken här uppe hos vår fantastiska - Nya Zeelands bästa - slaktare, och detta blandar jag med min köttfärs. Blir de godaste köttbullarna i världen. Så fina, fasta och saftiga. Jag brukar låta ströbröd dra i ca 1 dl mjölk ungefär en tio minuter (men idag tog jag grovmjöl istället). Sedan blandar jag den här korvfärsen med köttfärs och i med mjölkblandningen och så ett helt ägg. Massa peppar och lite mindre salt men ändå mer än man först tänker då hela röran "suger" upp saltet.
Och dagen till ära så har vi fått hit lingonsylt så underbart även om jag redan har vant mig vid cranberry. Men det är liksom inte alls samma smak ändå, vilket jag inlevelsefullt förklarat för honom och hur de växer där i mina älskade smålandsskogar och ja allt det där han bara måste veta. Om mig och mina minnen. Och sedan så har S har gjort sitt underbara hemgjorda potatismos som nu griljeras i ugnen.
Ska bli gott med mat och ikväll är det tisdag vilket betyder Comedy TV och australiska Chasers war on everything...Yes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar