14 mars 2012

European in Oceania

Tänker ofta att det blir så speciellt då jag träffar någon som liksom jag själv är utsocknes, som inte heller är härifrån. Man bondar på något märkligt vis när man möter någon som man själv och som är ifrån Europa. Spelar liksom ingen roll om det är en holländare eller en fransman. Som att man har en egen gemensam förståelse inför den verklighet vi lever i här och den bakgrund man så att säga har "lämnat". Känner mig nära den där andra europén liksom. Tänkte på det senast igår då jag mötte J från Holland men som bott här mer än 25 års tid. Man har en connection som är svår och förklara. Igår pratade vi om fjärilar och blommor och vi delar samma upplevelser eller rättare sagt vet vilka blommor och fjärilar vi pratar om - de som inte finns här. Som snödropparna som tränger igenom det tunna snötäcket på våren, tulpanerna om våren, lupinerna som är vårt ogräs medan de är en fin trädgårdsblomma här. Här är ju allt upside down, som nu när vi sätter lökar, påskliljor (heter inte ens det här) och som kommer till våren, vår vår och det är i augusti. Förklarar för Si att dessa påskliljor för mig är förknippade med påsken.
Aha, bara en sådan där fundering och känslan av att man faktiskt befinner sig precis på andra sidan jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar